Press "Enter" to skip to content

تغذیه مناسب برای درمان کم کاری تیروئید | کافه پزشکی

بیماران با تیروئید کم کار باید از مصرف زیاد مواد غذایی گواتروژن پرهیز کنند و سبزیجات را به صورت پخته مصرف نمایند. گواتروژن شامل انواع کلم، شلغم، روغن کلزا (کانولا)، بادام زمینی، ارزن و سویا است. سویا می تواند مانع جذب کافی داروهای تیروئید شود بنابراین در مصرف آن احتیاط گردد.

همراه کافه پزشکی باشید.

 

توجه داشته باشید که از نمک در پایان پخت غذا استفاده کنید، زیرا در غیر این صورت ید موجود در نمک هنگام برداشتن درب ظرف غذا همراه با بخار خارج می شود. در این صورت شما میزان ید کمتری از آنچه که انتظار می رود دریافت خواهید کرد.

در ضمن نمک ید دار را نباید در شیشه های شفاف و در معرض نور نگهداری کنید. زیاده روی در مصرف ید باعث کم کاری تیروئید می گردد.

تنظیم کالری دریافتی برای جلوگیری از افزایش وزن ضروری است. پس در این مورد حتما به مشاور تغذیه مراجعه کنید تا برای شما برنامه تغذیه مناسبی توصیه کند. اطمینان نسبت به تامین مقادیر کافی ویتامین های C ،A ،E و ویتامین های گروه B به ویژه B2 ،B3 ،B6 که برای تولید هورمون تیروئید ضروری هستند لازم است.

لذا مصرف منظم مواد غذایی زیر را در برنامه غذایی روزانه در نظر بگیرید:

  • منابع مناسب ویتامین C مانند: توت فرنگی، آناناس، هندوانه، موز، سیب زمینی و هلو.

  • منابع مناسب ویتامین A مانند: جگر، تخم مرغ، ماهی های روغنی، سبزی های سبز رنگ (به جز گیاهان خانواده کلم) سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی رنگ، هرچه این میوه ها و سبزی ها پررنگ تر باشند غلظت ویتامین ها در آن ها بیشتر است.

  • منابع مناسب ویتامین E مانند: روغن های گیاهی، مغز دانه ها (به جز بادام زمینی) و غلات.

  • منابع مناسب ویتامین B مانند: غلات سبوس دار، گوشت گاو، گوشت ماکیان و ماهی.

  • استفاده از منابع مناسب غنی از روی نظیر غذاهای دریایی، گوشت قرمز، گوشت ماکیان و غلات سبوس دار.

  • مصرف منظم منابع غنی از فیبر نظیر سبزی ها، میوه هایی مانند انجیر، آلو، سیب، مرکبات، همچنین حبوبات و غلات سبوس دار برای برطرف شدن یبوست.

  • نوشیدن آب به مقدار کافی (حداقل ۷ لیوان) بسیار ضروری است.

  • پرهیز از مصرف قندهای ساده مانند: قند و شکر، شیرینی جات و …

  • پرهیز از مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار، میانه روی در مصرف فرآورده های شیری و گندم.

  • استفاده از منابع غنی B12 مانند: جگر گاو، جگر مرغ، گوشت گاو، ماهی قزل آلا.

  • استفاده از منابع غنی از آهن مانند: جگر، گوشت قرمز و غلات غنی شده با آهن.

  • استفاده از اسیدهای چرب ضروری به ویژه مکمل امگا ۳ که منبع غنی آن ماهی های روغنی آب های سرد هستند. کمبود اسیدهای چرب ضروری می تواند باعث برهم خوردن تعادل در عملکرد غده تیروئید شود.

منبع: سایت فرزند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 10 =

منــــوها