هفته بیست و سوم بارداری | کافه پزشکی

در صورتی که جنین شما در این هفته به دنیا بیاید، احتمال زنده ماندن او زیاد است. اما تا چند هفته دیگر بهترین جا برای فرزند شما رحم مادرش می باشد. اکنون همه حرکات فرزند تان را حس خواهید کرد و با هر حرکت نوید سلامتی اش را به شما می دهد. در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: تغییرات فرزند شما، تغییرات بدن شما، باید ها، نباید ها، بیشتر بدانید.

همراه کافه پزشکی باشید.

 

تغییرات فرزند شما

ریه های فرزند شما در این هفته به طور اساسی رشد می کند. هر چند هم چنان اکسیژن مورد نیاز برای او از طریق جفت تامین می شود. زمان بندی تشکیل ریه ها به این دلیل است که طبیعت می خواهد اگر او نارس به دنیا آمد، بتواند اکسیژن مورد نیاز خود را فراهم کند. حرکات در این هفته با قدرت بیشتری انجام می گیرد و اغلب این حرکات در پاسخ به لمس شکم و یا بر اثر صدا ایجاد می شود.

هفته بیست و سوم بارداری

به طوری که صدای بلند در نزدیک شکم شما ممکن است باعث پریدن و لگد زدن کودک شود. گاه ممکن است بر اثر بلعیدن مایع آمنیوتیک توسط کودک، او دچار سکسکه شود، به طوری که شما با هر بار سکسکه او انقباضی را حس خواهید کرد. طول جنین بیش از ۲۸ سانتی متر و وزن او بیش از ۴۵۰ گرم می باشد.

تغییرات بدن شما

در این هفته ممکن است متوجه انقباض بدون دردی که قبلا فکر می کردید مشکل ساز است، شوید. این انقباضات باعث سفت کردن عضلات رحم شده و تقریبا در هر ۲۰ دقیقه به مدت ۲۰ ثانیه طول می کشد. نام این انقباضات براکستون هیکس بوده و در تمام دوره بارداری ایجاد می شوند، ولی به احتمال زیاد آن ها را تا قبل از این هفته حس نمی کردید.

علت ایجاد این انقباضات کمک به رحم برای رشد و بهبود جریان خون رحمی است. گاه نیز ممکن است درد سوزنی شکلی را در گوشه تحتانی شکم حس کنید، این وضعیت بر اثر کشش عضلات رحمی ایجاد شده و با استراحت برطرف می گردد. در این زمان، بدن شما احتیاج به چیز های مقوی دارد.

به همین دلیل است که پزشکان در نیمه دوم بارداری برای شما مکمل های میلی گرمی آهن و ویتامین هایی که قبل از زایمان نیز به شما پیشنهاد شده است، تجویز می کنند.

 دکتر را خبر کنید: اگر شما از کوفتگی، ضعف، تنگی نفس و سرگیجه رنج می برید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید، چون که این علایم نشان دهنده ی کمبود آهن در بدن شماست.

باید ها

  • هر گاه می توانید، دراز بکشید و پا های خود را بالا تر از سطح بدن خود قرار دهید، هنگام نشستن پا هایتان را به حالت کشیده قرار دهید.

نباید ها

  • از نشستن بدون حرکت به مدت طولانی خودداری کنید.

  • به دلیل هوشیاری نوزاد در این زمان، وظیفه خود بدانید که مثبت باشید و از استرس های غیر ضروری بپرهیزید، یا از کار های فیزیکی که انجام آن ها ضروری نیستند، خودداری کنید.

بیشتر بدانید

در این دوران وزن شما افزایش یافته و احساس سنگینی می کنید. پای شما نیاز به توجه بیشتری دارد. کفش های پاشنه دار خود را کنار گذاشته و از کتانی های راحت استفاده کنید، که بتوانند از کمر نیمه گرد شما حفاظت کنند و شما بتوانید وزن اضافی فرزند تان را تحمل کنید. اگر اندازه پای شما نیم شماره بزرگ تر شده است، تعجب نکنید.

 

منبع: سایت فرزند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

منــــوها