• آ
  • ا
  • ب
  • پ
  • ت
  • ج
  • چ
  • ر
  • ز
  • ژ
  • د
  • ط
  • ف
  • ق
  • گ
  • ک
  • ع
  • غ
  • م
  • هـ

محاسبه BMI شاخص توده بدنی

محاسبه BMI یا شاخص توده بدنی | کافه پزشکی

ثبت
BMI 24.7
PI 13.7
وضعیت سالم و طبیعی
وزن متناسب برای شما 59.9 الی 81
شاخص BMI متناسب برای شما 18.5 الی 25

معرفی BMI

شاخص توده بدنی (BMI) چاقی و لاغری شخص را بر اساس قد و وزن آنها تعیین می کند و برای اندازه گیری توده بدنی در نظر گرفته می شود. BMI به عنوان شاخص کلی برای تعیین ایده آل بودن وزن افراد استفاده می شود و به طور خاص، مقدار بدست آمده از محاسبه شاخص توده بدنی برای دسته بندی فرد در گروه های کمبود وزن، وزن طبيعی، اضافه وزن يا چاقی استفاده می شود. محدوده BMI بر اساس عواملی مانند منطقه جغرافیایی و سن متغیر است و افراد گاهی اوقات در دسته بندی کمبود وزن شدید یا چاقی شدید نیز قرار می گیرند. داشتن اضافه وزن یا کمبود وزن می تواند اثرات قابل توجهی برای سلامتی داشته باشد بنابراین اگرچه BMI مقیاس اندازه گیری بی نقصی برای وزن نیست اما نشان دهنده مفید بودن آزمایش یا اقدامات بیشتر در راستای حفظ سلامتی است. با کافه پزشکی همراه باشید تا دسته بندی های مختلف شاخص توده بدنی را مشاهده کنید.

محدوده استاندارد BMI

این جدول وزن بدن توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) بر اساس ارزش BMI برای بزرگسالان را نشان می دهد و برای زنان و مردان ۱۸ سال به بالا استفاده می شود.

 

خطرات مربوط به BMI بالا

داشتن اضافه وزن، خطر ابتلا به بیماری های تهدید کننده حیات را افزایش می دهد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، لیستی از خطرات اضافه وزن عبارتند از :

  • فشار خون بالا
  • ایجاد سطح بالاتری از کلسترول LDL، سطوح پایین تر کلسترول HDL و میزان بالای تری گلیسیرید
  • دیابت نوع دوم
  • بیماری های قلبی عروقی
  • سکته مغزی
  • بیماری های کیسه صفرا
  • استئوآرتریت
  • آپنه خواب و مشکلات تنفسی
  • سرطان های خاص (اندومتر، سینه، روده بزرگ، کلیه، کیسه صفرا، کبد)
  • کیفیت پایین زندگی
  • بیماری های روانی مانند افسردگی، اضطراب و دیگر موارد
  • درد بدنی و مشکل در عملکرد فیزیکی
  • به طور کلی، افزایش خطر مرگ و میر در مقایسه با کسانی که BMI طبیعی دارند

این نتایج منفی می تواند ناشی از اضافه وزن باشد. به طور کلی، شما باید سعی کنید BMI خود را زیر ۲۵ کیلوگرم بر متر مربع حفظ کنید اما در هر صورت با پزشک خود مشورت کنید تا تعیین کند که آیا آنها نیاز به تغییر در شیوه زندگی خود دارید یا خیر.

خطرات مربوط به کمبود وزن

کمبود وزن دارای خطرات مربوط به خود است که در لیست زیر آمده است:

  • سوء تغذیه، کمبود ویتامین، کم خونی (کاهش توانایی حمل اکسیژن)
  • پوکی استخوان
  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی
  • مسائل رشد و توسعه، به ویژه در کودکان و نوجوانان
  • مشکلات مربوط به باروری زنان به علت عدم تعادل هورمونی، که می تواند چرخه قاعدگی را مختل کند. زنان با کمبود وزن نیز در سه ماهه اول بیشتر احتمال سقط جنین را دارند
  • عوارض احتمالی در نتیجه عمل جراحی
  • به طور کلی، افزایش خطر مرگ و میر در مقایسه با کسانی که BMI طبیعی دارند

در بعضی موارد، کمبود وزن ممکن است نشانه ای از یک وضعیت یا بیماری اساسی تر مانند آنورکسیا نروسا باشد که دارای خطرات خاص خود است. اگر فکر می کنید که شما یا کسی که می شناسید دارای کمبود وزن است، به خصوص اگر کمبود وزن به نظر آشکار نباشد، با پزشک مشورت کنید.

محدودیت های BMI

اگر چه شاخص توده بدنی به طور گسترده ای استفاده می شود اما محدودیت هایی نیز وجود دارد. BMI برآوردی است که نمی تواند ترکیب بدن را در محاسبات آن قرار داد. با توجه به طیف گسترده ای از انواع ترکیب های بدنی و همچنین توزیع عضله، توده استخوانی و چربی، شاخص توده بدنی باید همراه با مقیاس های دیگر در نظر گرفته شود تا به عنوان یک روش برای تعیین وزن ایده آل افراد مورد استفاده قرار گیرد.

محدودیت ها در بزرگسالان :

شاخص توده بدنی نمی تواند به طور کامل دقیق باشد زیرا به جای توده چربی اضافی، توده بدنی اضافی را اندازه گیری می کند. BMI بیشتر تحت تأثیر عواملی مانند سن، جنس، قومیت، توده عضلانی و چربی بدن و سطح فعالیت قرار دارد. به عنوان مثال، یک فرد پیر که BMI او وزن طبیعی را نشان می دهد اما در زندگی روزانه خود کاملا غیر فعال است، ممکن است میزان قابل توجهی از توده چربی بدن را افزایش دهد حتی اگر آنها به لحاظ وزنی سنگین نباشند. این فرد پیر به عنوان ناسالم در نظر گرفته می شود در حالی که یک فرد جوان تر با ترکیب عضلانی بالاتر و با همان BMI، سالم در نظر گرفته می شود. به طور کلی، با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری :

  • بزرگسالان سالمند تمایل دارند که چربی بیشتری نسبت به بزرگسالان جوان با همان BMI داشته باشند.
  • زنان در BMI یکسان با مردان، به طور معنادار چربی بیشتری دارند.
  • افراد عضلانی با توجه به توده بزرگ عضلانی، ممکن است BMI بالاتری با توجه به توده عضلانی داشته باشند.

محدودیت ها در کودکان و نوجوانان :

عوامل مشابهی که اثربخشی BMI را برای بزرگسالان محدود می کنند نیز می توانند در مورد کودکان و نوجوانان اعمال شوند. علاوه بر این، قد و سطح بلوغ جنسی می تواند در BMI کودکان تاثیر بگذارد.

به گفته محققان، BMI نسبت چربی بدن را برای ۹۰ تا ۹۵ درصد جمعیت نشان می دهد و به طور موثر می تواند همراه با سایر اقدامات برای کمک به تعیین وزن ایده آل بدن استفاده شود.