هفته هشتم بارداری | کافه پزشکی

در این هفته چون تمام اعضای داخلی بدن کامل است، حالا می توان جنین را بچه خواند. او مرتب حرکت می کند و تغییر مکان می دهد ولی شما نمی توانید تا چند هفته دیگر این حرکات را حس کنید. باید بیشتر به مراقبت از خود بپردازید و اصول بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنید. در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: تغییرات فرزند شما، تغییرات بدن شما، باید ها، نباید ها، بیشتر بدانید.

همراه کافه پزشکی باشید.

تغییرات فرزند شما

در این هفته فرزند شما در مقایسه با هفته ششم، چهار برابر شده است و اکنون بیش از ۱۲٫۷ میلی متر طول دارد. دست ها و پا های او دیگر کمتر به پارو شباهت دارند. در این زمان شکل برجسته انگشتان دست و پایش مشهود است. استخوان های بازو ها و پا های جنین سخت تر و دراز تر می شوند و رشد مفصل ها هم در این هفته شروع می شود که با رشد آرنج، مچ دست و مچ پا همراه است.

مشخصات صورت نیز بیشتر نمایان می شود و چشم ها توسط پوستی که در نهایت تبدیل به پلک ها خواهد شد پوشیده می شوند. چشم ها به خوبی قابل رویت هستند و دارای رنگ خواهند شد، ولی ساختمان آن ها هنوز کامل نشده است. گوش میانی که مسئول حفظ تعادل و شنوایی است، در اواخر این هفته تکامل می یابد.

در طی هفت روز بعدی به دنبال اتصال پهلو های فک های بالا و پایین، جنین شروع به باز کردن دهان کرده و توانایی انجام عمل مکیدن و جویدن را پیدا می کند. کلیه اعضای اصلی داخلی بدن کودک در جای اصلی خود هستند، ولی تکامل آن ها هنوز ادامه دارد. رگ های خونی جنین را نیز به راحتی می توان از میان پوستی که از کاغذ طراحی نیز نازک تر است مشاهده کرد.

هفته هشتم بارداری

 

تغییرات بدن شما

ممکن است در این هفته تغییراتی در اشتهای خود احساس کنید و گاهی خیلی پر اشتها شوید و گاهی غذا برای تان مشمئز کننده خواهد بود. گودی کمر تان کم کم شروع به پر شدن می کند، نوک پستان ها برآمده و بزرگ تر شده و پستان های تان نیز حساس تر و بزرگ تر می شوند. در این هفته با پوشیدن شلوار و دامن قبلی خود احساس تنگی در ناحیه کمر خواهید کرد.
باید ها

  • در این زمان حجم خون شما افزایش می یابد، تا نیاز های کودک تان را برآورده سازد. با این افزایش حجم خون، نیاز بدن شما به آهن بیشتر می شود. مصرف ویتامین های روزانه به طور مرتب فراموش نشود تا آهن اضافی مورد نیاز را دریافت کرده و دچار کم خونی نشوید.
  • باید بین نه تا ده ساعت در شب بخوابید و این که در طول روز کمی استراحت کنید.
  • باید پس از دست زدن به گوشت خام، دست های خود را با آب و صابون بشویید.
نباید ها

  • در محیط هایی که کنترلی بر روی آن ها ندارید، وارد نشوید. مانند مکان های شلوغ که آدم ها به طور فشرده در کنار هم قرار گرفته اند.
  • رفتن به رستوران و یا منزل دوستان برای صرف غذا پیشنهاد نمی شود، چرا که در مهمانی ها کنترل چیز هایی که برای شما تهوع آور است را نخواهید داشت.
  • تنفس دود سیگار در شرایطی که شما در آن هستید، صلاح نیست.
  • از خوردن گوشت کامل پخته نشده جداً خودداری کنید، زیرا می توانند عفونت هایی را با خود به همراه داشته باشند.
بیشتر بدانید
در صورتی که دچار حالت تهوع می باشید، سیرابی می تواند برای شما مفید باشد. از سیرابی در سوپ جو یا آش به عنوان گوشت می توانید استفاده کنید. 
کارشناسان بر این عقیده اند که شما مجبور نیستید بیشتر بخورید تا رشد و نمو نوزاد خود را تامین کنید.
تنها چیزی که شما واقعا احتیاج دارید، این است که ۳۰۰ کالری بیشتر از معمول در طی شبانه روز مصرف کنید. ترجیحا این ۳۰۰ کالری بهتر است از غذا های مقوی تامین شود. ۳۰۰ کالری معادل یک کیک کوچک تمشک و یا یک لیوان شیر است.
 

منبع: سایت فرزند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 4 =

منــــوها